Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
Udvariasak-e a gamerek? |
2019. június 28. péntek, 13:51 |
A technológiai determinizmus elve alapján a számítógépes játékok nyelvi környezete befolyással van a több millió aktív játékos (nyelvi) viselkedésére is. Ezért is fontos a gamerkommunikáció alaposabb vizsgálata az udvariasság szempontjából, hiszen a játékbeli kommunikáció a felhasználók játékon kívüli kommunikációs szituációira is hatással lehet. A nemzetközi szakirodalom eredményei alapján továbbá feltételezhető, hogy az online kommunikáció a kvázi-anonimitása, a retorzió hiánya vagy gyengesége miatt az offline közeghez képest durvább: több sértést, személyeskedést tartalmaz. A tanulmány ennek a kérdésnek jár utána kiemelten az online sértések egy fajtájának pragmatikai – az udvariasságot középpontba állító – vizsgálatával. Az elemzés korpuszát egy többszereplős online arénajáték, a League of Legends (LoL) beépített „gúnyolódó" szövegeket előhozó parancsai, az ún. „tauntok" alkotják. A játékbeli sértéseket a szerzők a beszédaktus-elmélet, az együttműködési elv (a társalgási és udvariassági maximák), az arcfenyegetés keretrendszerében, illetve a célok-funkciók mátrixában értelmezik. A tanulmány a netnyelvészet pragmatikai szempontú vizsgálatának bővítéséhez, az ún. kiberpragmatikához (cyberpragmatics) kíván hozzájárulni.
A cikk a Magyar Nyelvőr folyóiratban jelent meg.
Kulcsszavak
Szerzők Balogh Andrea Veszelszki Ágnes, PhD
Hivatkozás Balogh Andrea – Veszelszki Ágnes: Udvariasság és sértés a számítógépes játékokban – pragmatikai szempontból. Magyar Nyelvőr 2019/1: 88–116.
|