Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
Szövegértés (Józan Tamás) |
2013. április 27. szombat, 13:34 |
Japán kardkészítés A kardkovácsolás Japánban még ma is legalább annyira szertartás, mint munka. A munkafolyamat első fázisa a mester rituális megtisztulása. Ez fizikai és spirituális természetű. A fizikai megtisztulás nem kis próbatételt jelent; meghatározott számú vödör hideg vizet öntenek a testére a szabad ég alatt, függetlenül az időjárási viszonyoktól. A lelkét imával tisztítja meg, ha szükségét érzi, imára a munka során a későbbiekben is sort keríthet. A mester hagyományosan fehér ruhában dolgozik, mely a tisztaságot jelképezi. Nők számára a kovácsműhely tiltott terület, hisz a rendszeres menstruáció a tisztátlanság megnyilvánulása.
1. Válaszolj a kérdésekre! a) Melyik városról kaphatta a nevét a damasztozás? ....................................................................................................................................... b) Mi a japán szamuráj kard három legfontosabb tulajdonsága? ....................................................................................................................................... c) Mit jelentenek az alábbi fogalmak: Dzsadzsutszu: Karumidzsutszu: Ni-to-Kendzsutszu: Katana: d) Mit kell tenned a szöveg alapján első lépésben, ha kardot szeretnél kovácsolni? ....................................................................................................................................... e) Válaszolj egy szóban! Milyennek kellett lennie a pengének? ....................................................................................................................................... f) Mennyit érhet manapság egy szamuráj kard? ....................................................................................................................................... g) Mi volt a legalapvetőbb próba a kard tesztelésénél? ....................................................................................................................................... h) Miért készítettek a mesterek aránylag kevés kardot? .......................................................................................................................................
2. Hogyan írnád másképp? Próbálj minden szót kicserélni a mondatban! a) A csúcsminőségűek viszont horribilis összegekbe kerültek. ........................................................................................................................................ b) Az eljárás ma már meglehetősen jól ismert. ........................................................................................................................................ c) A mesterek határtalan türelmét jelzi. ........................................................................................................................................
3. Foglald össze a szöveget legfeljebb öt mondatban!
4. Mondjátok el a szöveg tartalmát úgy, mintha a) szerelmesek lennétek a témába. b) egy film jeleneteit idéznétek fel. c) viccelődnétek. d) japán akcentussal, mintha egy kovácsmester lennétek. e) a híradóban érdekes hírként adnátok elő. f) mintha most terveznétek egy új kard kovácsolásának lépéseit. |