Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
KIM: Philologia 3.0 |
2013. április 22. hétfő, 09:31 |
... a humántudományok vizualizációja címmel tartott Pál Dániel Levente 2013. április 18-án előadást a Kommunikáció: internet és média műhely e féléves második nyilvános találkozóján. Az előadás kiindulópontját a labirintus (metafora) jelentette. Az előadó bemutatta a Borges-féle elágazó ösvények kertje típusú labirintust, illetve ismertette az Umberto Eco által leírt egy útvonalú, ún. unikurzális; a több útvonalú, azaz multikurzális; illetve a hálózatos labirintusfelfogást (egy Eco-kritika szerint ez nem is labirintus). A szövegre vonatkoztatva unikurzális labirintus az a könyv, amelyet az elsőtől az utolsó oldalig végigolvasunk; ezzel szemben multikurzális a lábjegyzetekkel vagy digitális szövegben linkekkel ugrásokra kényszerítő szöveg. Pál Dániel Levente az internetet modellálta internet nélkül: megfelelő határpontokon pénzfeldobással haladt tovább az előadásban, a fejhez az egyik, az íráshoz a másik témafolytatást kötve. (Ennek kapcsán szó esett Batmanről, Kétarcról, a kétválasztásos fej-vagy-írásról, a hatválasztásos dobókockáról és a 78 lapos tarotkártyáról.) Kérdés: Hogyan (nem) olvasunk? Erre a válasz a "vizuális elemek alapján analfabetizmussá degenerálódás". Kérdés: Hogyan olvasunk? Unikurzálisan, lineárisan, egyik pontból a másikba haladva: akár vektoriálisnak is nevezhetjük e tevékenységet. A második olvasás "feltárja a szöveg hálózatos megvalósulását", például stilisztikai szempontból vagy az intertextusok szintjén. A harmadik olvasástípust a kedvenc részek (idézetek, jelenetek stb.) újra- és újraolvasása jelenti. A cenzúra által a szövegből bizonyos morális vagy politikai kódrendszer alapján kiemelt részek is egy sajátos gráfot alkotnak (a szöveg kiherélése? a szöveg csonkítása? egy új szöveg alkotása?). Szóba került még Sade márki Justine-je (az utazás, filozófiai tartalom, orgia 200 oldalon; következő változatban 600 oldal, csak az orgialeírás bővült; kitalálható, mi lett terjedelmesebb a harmadik, 2000 oldalas szövegverzióban); Cortázar Sántaiskolája, a Ji-Csing, a kaland – játék – kockázat regény; a transzparencia és a megtalálhatóság-láthatóság kapcsán a Romana-kötetek és az Átokföldje mű, illetve a Metropol újság és bizonyos titkos papi szövegek. Internetes szövegrejtési technika a szöveg képként való közzététele (ezzel szemben a linkesített szöveg növeli a megtalálás esélyét). Az előadás utáni beszélgetés fő témája az volt: Hogyan (ne) unjuk meg az internetet?
Az eseményen készült fotók a Kommunikáció: internet és média műhely csoportban
Egy hallgatónk beszámolója az eseményről: Takács Karolina
|
Módosítás dátuma: 2013. november 23. szombat, 13:41 |