Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
Érveléstechnika a Csányi Alapítványnál |
2013. november 23. szombat, 00:56 |
2013. november 22-én a Csányi Alapítvány kaposvári közösségi házában tartottam érveléstechnikai tréninget 11.-es diákoknak. Az alapítvány hátrányos helyzetű, tehetséges diákok szociokulturális megsegítését tűzte ki céljául, többek között az iskolai munkát fejlesztő-oktató és gazdagító-kulturális eseményekkel. Az Életút program a résztvevők 10-11 éves korától 14 éven át, a felsőoktatási tanulmányaik befejezéséig jelent folyamatos, mentorok által kísért tehetséggondozó tevékenységet. Az Alapítvány a Mathias Corvinus Collegiummal kötött partnerségi megállapodása keretében jártam a kaposvári központban. A mentorált diákok belső pályázat alapján, többek között egy érvelő esszé megírásával jutottak a tréningcsoportba. 13 motivált diákkal találkoztam, akik minden feladatnak nagy-nagy lelkesedéssel álltak neki.
Fotók: V. Sárközi Angéla (csanyialapitvany.hu)
Az ismerkedős, bemelegítő, memóriafejlesztő gyakorlatot követően a diákok választotta témakörökben, az általuk megfogalmazott tételmondat megfogalmazása után érveket és ellenérveket gyűjtöttek. A primácia-recencia hatás működését egy memóriakísérlettel ismerték meg, és e tudást is felhasználták az érvek elrendezése során. Az így előkészített, felépített érvrendszert – a nyilvános megszólalás nonverbális kommunikációjához és a lámpaláz leküzdéséhez adott tanácsok után – páronként egy-egy kétperces megszólalásban prezentálták. Változatos, a diákokat érdeklő témákról esett itt szó: számítógép és ember, sportolók fizetése, munkavállalás itthon vagy külföldön, filmnézés otthon vagy moziban, a jogosítványszerzés szabályainak szigorítása, könyvtár vagy Wikipédia. E kiselőadásokat szövegesen és pontokkal is értékeltük közösen, kiemelten ügyelve a dicsérendők hangsúlyozására és a javítandó jellemzők feltárására. Dicséretes a lényeglátásuk, és az, ahogyan az építő, egymás fejlődését segítő kritikát meg tudták fogalmazni. Többkörös, egyre növekvő létszámú (páros, négyes) csoportban foglalkoztunk a racionális és az emocionális érvek különbözőségével. Példákkal szemléltetve szót ejtettünk a különböző érvelési hibákról. A tréninget egy kétkörös vitagyakorlattal és jó hangulatban zártuk. Remek csapatot ismertem meg a Csányi Alapítvány diákjaiban, örültem az együttmunkálkodásnak, „de nagyon”.
Példamutató munkát végeznek a mentorok... Elmondhatatlan, milyen körülmények közül jönnek e tehetséges gyerekek, milyen erősek tudnak lenni, és mennyi mindent kapnak az alapítványtól: nem csak pénzt, oktatást, programokat, hanem odafigyelést, szeretetet, közösséget. Minden tiszteletem az alapítvány munkatársaié, de legfőképpen a gyerekeké. Örülök, hogy részem lehetett ebben. Sokat tanultam.
E beszámolómból készült mentori összefoglaló a Csányi Alapítvány honlapján
Diákbeszámolók: Viszlát lámpaláz
Érvelj velünk Megtudtuk, hogy kell felépíteni egy jó fogalmazást.
Győzz meg Összességében egy nagyon érdekes, izgalmas és rendkívül jó hangulatú délután volt szerintem a csoport minden tagjának.
Útmutató a vitázáshoz Kiváló hangulatban telt el, és rendkívül hasznos volt számomra.
Egy kiváló nap
Rendhagyó péntek délután A már jól megszokott bemutatkozós játék után belevetettük magunkat az információgyűjtésbe. Iskola után péntek délutántól estig, egy érdekes előadáson vett részt a kaposvári kettes csoport. Veszelszki Ágnes, az ELTE-n dolgozó tanársegéd látogatott el hozzánk, hogy megtanítsa az érvelés és vitázás minden apró részletét. Mindezt azért tette, mert néhány héttel ezelőtt elküldött pályázatainkat nagyon érdekesnek találta. A már jól megszokott bemutatkozós játék után belevetettük magunkat az információgyűjtésbe. Megtanultuk, hogyan tudunk érveket jól megírni. A téma kiválasztásától kezdve egészen a felépítéséig minden egyes fontos tudnivalót játékos feladatokon keresztül ismerhettük meg. A legnagyobb érdeklődést a házi versenyünk kísérte. Párokban egy-egy tetszőleges vitatémát kiválasztva adtuk elő érveinket és ellenérveinket a témával kapcsolatban csoporttársainknak. Csendesen végighallgatva egymást egy rövid értékelést követően pontoztunk. Bár a verseny szoros volt, mégis sikerült győztest hirdetni. Gratulálok Ricsinek és a Pattinak is, mindketten nagy ászok voltak! A foglalkozás végére jól elfáradtunk, de mindannyiunk nevében elmondhatom, hogy nagyon élveztük a délutánt. Remélem, még több ilyen érdekes, játékos előadáson vehetünk részt! |