Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
A slam poetry mint sajátos szövegalkotó gyakorlat |
2013. június 18. kedd, 23:18 |
Az MTA Modern Filológiai Társaság éves konferenciáján viszonylag megosztó témát választottam előadásom témájául: a slam poetry jelenségkörét mint sajátos szövegalkotó gyakorlatot vizsgáltam. Ehhez röviden áttekintettem a slam poetry történetét (az ún. spoken word poetry a legenda szerint Chicagóból ered, egy állítólag unatkozó építőmunkástól, Marc Smithtől), gyorsan elterjedt, és manapság szerte a világon tartanak e minta alapján előadó-költészeti versenyeket. E viszonylag kötetlen, verbális vetélkedési formában "bárki megkaphatja a maga három percét", elmondhatja színpadon, performance-szerűen a szövegét, azaz slamelhet. Az előadás második felében magyar slamszövegek stilisztikai jellemzőit gyűjtöttem össze, friss példákkal illusztrálva. Végül (a délelőtti Kiss Jenő- és Gósy Mária-előadáshoz is kapcsolódva) kitértem a beszélt nyelv és a slamszövegek kapcsolódási pontjaira: A slam poetry élőben hat: fontos szerepet játszik a közösség, fontos a közvetlenség, úgy is nevezik: „a pillanat művészete" (Vass Norbert 2012: Kis hazai slamtörténet, avagy a text-tusák kontextusa. Szépirodalmi Figyelő 2012/6: 37–51; 37), vagyis „az eredendően orális jellegű költői közlés a slam poetryvel a vokalitás közegébe talál vissza" (Vass 2012: 39). Az előadásmód fontosságát jelzi, hogy „egy jól megírt szöveg rosszul előadva .
|