Stílusrétegek drámásan (Kiss Péter)
2012. április 02. hétfő, 12:21
  1. Formáljunk háromfős csoportokat (a csoport létszámától függően egyes csoportok lehetnek négyfősek).

Feladat: szituációs játék.

Helyzet: A és B egyszerű, munkásemberek, egy lakásban laknak (mint férj és feleség vagy anya és lánya/apa és fia). Érkezik C mint önkormányzati tisztségviselő (négyfős csoportokban jöhetnek ketten), aki szabatos nyelven közli A-val és B-vel, hogy az önkormányzat telekkönyvi nyilvántartásában tévesen szerepel lakásuk mérete, ezért arra utasítja őket az önkormányzat, hogy falazzák le a konyhájukat, és nyissák meg azt a szomszéd felé. A helyzetből vita keveredik, melyben mindenki a saját társadalmi helyzetéhez és a szituációból adódó státuszához illő nyelvi eszközökkel próbálja kifejezni magát. (Itt a humor forrása nyilván a társalgási és a hivatalos stílus kontrasztja lehet.)

A csoportok egyszerre dolgoznak, elkerülendő a vizsgadrukkot, amit a színpadhoz nem szokott emberekben a közönség figyelme kelthet. A foglalkozás vezetője körbejár, belehallgat a szituációkba, segít a helyzetelemzésben, felhívja a játszók figyelmét bizonyos dolgokra (pl. hogy a lakók nem is értik teljesen a hivatalos nyelven megfogalmazott felszólítást.) Nincs tehát közönség, mindenki játszik, egyszerre. Ha a munka hangulata mégis megengedi, egy-két párbeszédet be lehet mutatni a többieknek is.

  1. A csoportok tagjai egyéni feladatokat kapnak

A: A helyszínen megjelenik a sajtó képviselője is, aki tájékoztatja nézőit/olvasóit az eseményekről. (publicisztikai stílus)

B: Az ügyből per lesz, és – nyilván a médiafelhajtás hatására – egy sztárügyvéd képviseli a lakókat. Az ő tüzes védőbeszédét kell megírni/előadni. (szónoki stílus)

C: Meg kell szövegezni azt a jogszabályt, melynek szellemében az ehhez hasonló esetekben el kellene járni a jövőben (ha Magyarországon precedensjog lenne). (hivatalos stílus)

A négyfős csoportokban valamelyik feladatot ketten végzik párhuzamosan. Néhány megoldás elhangozhat, illetve be lehet mutatni a szóbeli feladatokat.

  1. A használt nyelvi eszközök közös elemzése

Gyűjtsük össze stílusrétegenként, milyen szavakat, kifejezéseket használtunk, illetve használhattunk volna még a következők kifejezésére:

ember

lakás

önkormányzati tisztségviselő

 

Milyen mondatokkal fejeztük ki vagy fejezhettük volna még ki a következőket a különböző stílusrétegekben?

le kell falazni a konyhát

a lakás mérete rosszul szerepel a nyilvántartásban

 

Megjegyzés:

A feladathoz Fercsik – Raátz: Kommunikáció és nyelvhasználat c. tankönyvét vettem alapul (Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest, 2006, pp. 130-132.)

 

Keresés

Google-ajánlat