DráMÁS stílusgyakorlatok, avagy könyvajánló másképp (Dusek Gabriella)
2011. március 25. péntek, 09:22

A feladatot drámapedagógiai konvenciókban jártas 12. fakultációs csoporttal valósítjuk meg. A csapatot kettéosztottam, majd megegyeztünk két kötelező olvasmányban, melyekről könyvajánló-reklámot kell készíteniük az általuk kiválasztott stílusban.

A feladat nem egyszerű, több órát vesz igénybe, mely többszörösen is megtérül. A stílusok fajtáin, rétegein kívül a diákok nemcsak átismételik, de el is mélyednek az adott kötelező olvasmány világában, s a feladat jellegéből adódóan a mű újabb lehetséges jelentéseivel, összefüggéseivel ismerkedhetnek meg. Nyelvtanból először általános iskola 8. osztályában tanult reklám műfajának jellemzőit újra át kell ismételniük, akárcsak az érvelést, mint retorikai eszközt. Folyamatos csapatmunka, sok-sok ötlet, s ami tárgyunk szempontjából jelenleg a legfontosabb, a választott stílus igényes és következetes kidolgozása, majd megjelenítése.

A drámában nem jártas tanulókkal konkrétan stílust, művet kell egyeztetni, s megelégedhetünk a hagyományos értelemben vett könyvajánló igényes kivitelezésével.

 

A dráMÁS "reklám-stílus-projekt" mindenképp több faktos (vagy dráma)órát vesz igénybe.
Az első alkalommal általában addig jutunk, hogy előkészítem, vázolom a feladatot, megtörténik a csapatok elosztása, majd közös nevezőre jutnak a választott könyvvel és stílussal kapcsolatban. (Ebben a szakaszban sokkal többről van szó, hiszen amíg eljutnak az érettségiben is szereplő mű kiválasztásáig, minimum 5-6 könyvet átbeszélnek, felelevenítenek, érveket keresnek mellette s ellene. Itt szoktam ügyeskedni egy kicsit, és folyamatosan figyelve a diákok megbeszélését, hol az egyik, hol a másik csapathoz társulok, burkoltan, rákérdezek/mutatok néhány fontos részletre, ami fölött másként elsiklottak volna. Tehát a teljes foglalkozás egy nem konvencionális értelemben vett nagy ismétlés, amit mindig élveznek a diákok.)
A második alkalommal rögzítik az érveket, majd nekiállnak a munka "hivatalos" részéhez, s létrehoznak egy papír alapú általános könyvajánlót. A projekt további részében a reklámmal foglalkoznak. Átbeszélik a tanultakat, majd arra kérem őket, hogy maguktól is szedjék össze, mitől tartanak egy reklámot jól sikerültnek. Ezt a részt élvezik az eddigi munkafolyamatok közül a legjobban, jókat vidulnak egy-egy szösszenet felelevenítésén, s azon, hogy ki mit lát másképp ugyanazon a részleten. Ez mindig rendkívül érdekes és tanulságos is.
A továbbiakban rögzítik, hogy a sok apróságból, ami sikeressé tehet egy reklámot, mi áll a rendelkezésükre, saját "előadásukban" mi mindent tudnak felhasználni. A stílus itt kerül a középpontba, most kell véglegesíteni, hogyan, milyen módon szeretnék felhívni a választott korosztály figyelmét a műre, s itt történik meg a stílusról tanultak ismétlése is, melynek módja a csoport aktivitásától, felkészültségétől is függ.
Általában szeretik az aktualizálást (sokszor szlengesen előadva...), egyik kedvencük a paródia, de volt már egészen komoly, szinte tudományos, máskor korabeli (például Shakespeare-nél a reneszánsz évében) stílusnak megfelelő interpretálás is.
A munkafolyamat utolsó fázisában következnek a próbák, a leginkább drámás része a projektnek. Mivel összeszokott, a drámai konvenciókban jártas diákokkal lehet (és érdemes) ezt a produktumot létrehozni, a legnagyobb hozadéka ekkor válik láthatóvá. A diákok elosztják a feladatokat, lesz, aki zenét keres, esetleg összevágja, lesz, aki ruhákat szabdal, lesz, aki sminkel stb.
Ami a munka utóéletét illeti, jól felszerelt iskolában rögzítjük az elkészült reklámokat, vagy elő is adathatjuk egy megfelelő fórumon, feltölthetjük az iskola honlapjára, különböző portálokra...

 


 

Keresés

Google-ajánlat